Modulopgave 2

Modulopgave 2

Semesteropgave
håndværk og design
 
 
 


Med udgangspunkt i Skoletjenestens katalog, har vi valgt at beskæftige os med formstøbning i samarbejde med Hjorts Keramikfabrik.
  
 
 



Begrundelse:
 




Formstøbning er en central håndværksteknik, som vi synes eleverne bør kende til og have erfaringer med.








Andre aspekter af formstøbning:
 ·       At tænke rumligt
 
 ·      At arbejde med positiv/negativ
      formgivning
 
 ·      At kunne producere flere ens genstande og
      dekorere forskelligt.
 
 
 
 
 

   

Målsætning:
 
Med udgangspunkt i nærværende didaktiske model forholder vi os til modellens fire arbejdsspørgsmål vedr:
  
- Læringsmål
  
- Undervisningsmål
  
- Læringsaktiviteter
 
- Evaluering
 
  
 
 Udvælgelse af læringsmål:
 
 
Formulering af læringsmål:
Efter forløbet skal eleverne kunne: (Læringsmål)
  • Lave en støbt porcelænskop eller en lille porcelænsskål.
  • Fremstille en ”moderform” som er egnet til støbning
  • Fremstille en form i gips.
Til rådighed har eleverne: (Vilkår)
  • Læreren må gerne hjælpe med råd og vejledning og hjælpe med håndtering af besværlige processer.  
Målet er opfyldt hvis: (Tegn på læring)
  • hver gruppe får fremstillet en kop eller skål efter den anviste metode.

Læringsaktivitet:
 
I tiden, hvor formen tørrer, kan eleverne med fordel beskæftige sig med den lokale tradition for råstofudvinding i forbindelse med keramikproduktion. Der er også mulighed for at arbejde med læringsmål fra historie.
  



 
Evaluering:
  

   - Opfyldelse af målet er nået i det omfang eleven viser de tegn på læring som er beskrevet i målsætningen.

   - Moderform.

   - Beskrivelse af støbningen.

   - Fremstilling af en kop.




 
 
Perspektivering:
 
Det var målet at eleven får kendskab til den meget centrale arbejdsteknik ”formstøbning”.

Man kan derfor medfordel se på andre former for støbning.

 
Undervisningsplan:
 ·         Forløbet i formstøbning starter med et besøg på Hjorths Keramikmuseum. Eleverne får her en fælles oplevelse og et fælles udgangspunkt.

·         Eleverne skal tage billeder af deres besøg, som en form for logbog, der kan også tages notater.

·         Forløbet har fokus på støbning af kopper, og har en tidsramme på omkring en time.

·          Eleverne bliver vist rundt på hele fabrikken, men der bliver lagt vægt på opholdet i støbestuen, hvor støbningsprocessen detaljeret bliver gennemgået fra udarbejdelse af form til endeligt produkt.

·         Rundvisningen slutter i museets butik, hvor eleverne kan se de færdige produkter.

·         Tilbage på skolen får eleverne opgaven at udforme en beholder i ler.

·         I plenum snakkes der om, hvad funktionen af beholderen skal være, hvor stor vægt æstetikken skal have, og hvilke tekniske udfordringer, der kan være i forbindelse med enkel formgivning.

·         Eleverne skitser forskellige beholdere i ler og vi finder sammen ud af, hvilke emner der kan være udgangspunkt for en moderform.

·         Moderformen udarbejdes.

·         Deres laves en gipsform over moderformen.

·         Efter tørring af gipsformen laves de færdige emner i støbeler.

·         Emnerne forglødes, dekoreres og glatbrændes ved 1280 gr og det endelige produkt er færdigt.

·         Eleverne fremlægger deres proces fra ide til færdigt produkt for hinanden vha.  logbog billeder, skitser i ler og færdigt produkt. Eleverne skal reflektere over deres forløb og tydeliggøre for deres medstuderende, hvad der gik godt og hvilke udfordringer de havde undervejs.

·         Afslutningsvis laver eleverne et arrangement, hvor de anvender deres beholdere til den funktion de har.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar