Modulopgave 2
Semesteropgave
håndværk og design
Med udgangspunkt i Skoletjenestens katalog, har vi valgt at beskæftige os med formstøbning i samarbejde med Hjorts Keramikfabrik.
Begrundelse:
Formstøbning er en central håndværksteknik, som vi synes eleverne bør kende til og have erfaringer med.
Andre aspekter af formstøbning:
· At tænke rumligt
· At arbejde med positiv/negativ
formgivning
- Opfyldelse af målet er nået i det omfang eleven viser de tegn på læring som er beskrevet i målsætningen.
- Moderform.
- Beskrivelse af støbningen.
- Fremstilling af en kop.
Det var målet at eleven får kendskab til den meget centrale arbejdsteknik ”formstøbning”.
Man kan derfor medfordel se på andre former for støbning.
Undervisningsplan:
· At kunne producere flere ens genstande og
dekorere forskelligt.
Målsætning:
Læringsaktivitet:
I tiden, hvor formen tørrer, kan eleverne med fordel beskæftige sig med den lokale tradition for råstofudvinding i forbindelse med keramikproduktion. Der er også mulighed for at arbejde med læringsmål fra historie.
Evaluering:
Målsætning:
Med udgangspunkt i nærværende didaktiske model forholder vi os til modellens fire arbejdsspørgsmål vedr:
- Læringsmål
- Undervisningsmål
- Læringsaktiviteter
- Evaluering
Udvælgelse af læringsmål:
Formulering af læringsmål:
Efter forløbet skal eleverne kunne: (Læringsmål)
- Lave en støbt porcelænskop eller en lille porcelænsskål.
- Fremstille en ”moderform” som er egnet til støbning
- Fremstille en form i gips.
Til rådighed har eleverne: (Vilkår)
- Læreren må gerne hjælpe med råd og vejledning og hjælpe med håndtering af besværlige processer.
Målet er opfyldt hvis: (Tegn på læring)
- hver gruppe får fremstillet en kop eller skål efter den anviste metode.
Læringsaktivitet:
- Opfyldelse af målet er nået i det omfang eleven viser de tegn på læring som er beskrevet i målsætningen.
- Moderform.
- Beskrivelse af støbningen.
- Fremstilling af en kop.
Perspektivering:
Det var målet at eleven får kendskab til den meget centrale arbejdsteknik ”formstøbning”.
Man kan derfor medfordel se på andre former for støbning.
· Forløbet i formstøbning starter med et besøg på Hjorths Keramikmuseum. Eleverne får her en fælles oplevelse og et fælles udgangspunkt.
· Eleverne skal tage billeder af deres besøg, som en form for logbog, der kan også tages notater.
· Forløbet har fokus på støbning af kopper, og har en tidsramme på omkring en time.
· Eleverne bliver vist rundt på hele fabrikken, men der bliver lagt vægt på opholdet i støbestuen, hvor støbningsprocessen detaljeret bliver gennemgået fra udarbejdelse af form til endeligt produkt.
· Rundvisningen slutter i museets butik, hvor eleverne kan se de færdige produkter.
· Tilbage på skolen får eleverne opgaven at udforme en beholder i ler.
· I plenum snakkes der om, hvad funktionen af beholderen skal være, hvor stor vægt æstetikken skal have, og hvilke tekniske udfordringer, der kan være i forbindelse med enkel formgivning.
· Eleverne skitser forskellige beholdere i ler og vi finder sammen ud af, hvilke emner der kan være udgangspunkt for en moderform.
· Moderformen udarbejdes.
· Deres laves en gipsform over moderformen.
· Efter tørring af gipsformen laves de færdige emner i støbeler.
· Emnerne forglødes, dekoreres og glatbrændes ved 1280 gr og det endelige produkt er færdigt.
· Eleverne fremlægger deres proces fra ide til færdigt produkt for hinanden vha. logbog billeder, skitser i ler og færdigt produkt. Eleverne skal reflektere over deres forløb og tydeliggøre for deres medstuderende, hvad der gik godt og hvilke udfordringer de havde undervejs.
· Afslutningsvis laver eleverne et arrangement, hvor de anvender deres beholdere til den funktion de har.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar